Als je niet-uniegoederen binnen Europa vervoert, ben je zeker bekend met het New Computerised Transit System (NCTS). Om te voldoen aan het Douane Wetboek van de Unie (DWU), ondergaat het NCTS douanevervoersysteem een grondige update en wordt NCTS vervangen door de Douanevervoer Applicatie (DVA). Vanaf dinsdag 29 oktober kan je nieuwe vervoersaangiftes alleen nog maar indienen in het nieuwe systeem DVA.
De overgang van NCTS naar Douane Vervoer Applicatie, zoals bij andere douaneprocedures DMS of AES, ligt aan de basis van het DWU. De dataset van NCTS wordt aangepast en een nieuw douanesysteem wordt opgebouwd volgens het Europese douane datamodel EUCDM. In oktober 2023 werd een voorlopige conceptversie van de MIG DVA beschikbaar gesteld. Gateway zou Gateway niet zijn als wij er niet direct voor zorgen dat we van de hoed en de rand weten en begonnen meteen met het analyseren van deze MIG om ons goed voor te bereiden.
In dit artikel leggen we de bekende veranderingen van DVA en de tijdlijn van de overgang uit.
De belangrijkste wijzigingen zijn softwarematig in het datamodel, de berichtenstructuur en berichtenuitwisseling. Daarnaast wordt het model van een aangifte aangepast van twee lagen naar vier lagen in de DVA, zal de communicatie niet meer middels Edifact maar middels XML gedaan worden en worden er meer functionaliteiten toegevoegd.
Het basisproces van douanevervoer verandert niet. Het begint nog steeds met een Transit Vertrek en eindigt met een Transit Aankomst. De bestaande vergunningen Toegelaten Afzender (TA) en Toegelaten Geadresseerde (TG) blijven geldig en worden niet aangepast.
De datastructuur in DVA wijzigt naar het Europese datamodel volgens de voorschriften binnen de DWU. Bovendien is het verplicht om minstens een 6-cijferige HS-code mee te sturen. Voor zendingenkomen er 2 extra niveaus, waardoor het mogelijk is om meerdere zendingen op dezelfde transitdocumenten te plaatsen.
Binnen het vervoersproces worden twee nieuwe werkstromen geïntroduceerd: het “kantoor van incident” en het “kantoor van uitgang voor vervoer” en binnen de DVA worden de processen “vervoer” en “uitvoer” gekoppeld.
Om gebruik te kunnen maken van het douanevervoer via NCTS, is het vereist dat jij zekerheid hebt gesteld. Deze verplichting blijft ook bij de overgang naar DVA van kracht.
Na de overgang van NCTS naar DVA is het niet langer mogelijk om nieuwe aangiften in NCTS te doen. Hierdoor wordt het referentiebedrag in NCTS niet meer belast. Er kunnen tijdelijk nog vervoersbewegingen in NCTS openstaan terwijl nieuwe vervoersbewegingen al via DVA plaatsvinden. Het mogelijke schuldbedrag aan de Douane van lopende zendingen in NCTS wordt na afronding van het vervoer teruggeboekt naar het referentiebedrag van NCTS. Een vervoersbeweging die in NCTS is gestart, moet ook daar worden afgerond. De Douane zal het referentiebedrag van NCTS naar DVA overzetten, ongeacht de gestelde zekerheid, matiging of ontheffing.
Op dinsdag 29 oktober wordt het NCTS Fase 4 vervangen door DVA. Vanaf deze datum kunnen bedrijven uitsluitend nog vervoersaangiften indienen via DVA. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf tijdig is aangesloten op het nieuwe systeem. De geplande transitieperiode van 1 juli tot 1 oktober 2024 komt te vervallen. Bedrijven zullen in één keer de overstap naar DVA maken.
Als bedrijven vóór 29 oktober nog vervoersaangiften via NCTS indient, kunnen deze nog steeds in NCTS worden afgehandeld. Hierdoor zullen bedrijven tijdelijk met twee systemen werken, totdat alle openstaande aangiften in NCTS zijn voltooid.
Wij zullen in ieder geval zorgvuldig deze transitie voorbereiden, samen met onze klanten. Mocht je willen weten hoe wij dit doen, neem dan contact met ons op!
© 2024 Gateway