Wij zijn op zoek naar nieuwe collega's! Bekijk onze vacatures hier

Het einde van een tijdperk. NCTS wordt DVA!
Wat betekent dit voor jou als aangever?

Als je niet-uniegoederen binnen Europa vervoert, ben je zeker bekend met het New Computerised Transit System (NCTS). Om te voldoen aan het Douane Wetboek van de Unie (DWU), ondergaat het NCTS douanevervoersysteem een grondige update en wordt NCTS vervangen door de Douanevervoer Applicatie (DVA).

De overgang van NCTS naar DVA, zoals bij andere douaneprocedures zoals DMS of AES, ligt aan de basis van het DWU. De dataset van NCTS wordt aangepast en een nieuw douanesysteem wordt opgebouwd volgens het Europese douane datamodel EUCDM. In oktober 2023 werd een voorlopige conceptversie van de MIG DVA beschikbaar gesteld. Gateway zou Gateway niet zijn als wij er niet direct voor zorgen dat we van de hoed en de rand weten en begonnen meteen met het analyseren van deze MIG om ons goed voor te bereiden.

In de beschikbare MIG zijn helaas nog niet alle nationale aanpassingen verwerkt, omdat de Douane wacht op overeenstemming met de leverancier. Wel zijn er al aankondigingen gedaan op de Douane-website. We lichten dit hieronder voor je toe.

DVA technische veranderingen

De belangrijkste wijzigingen zijn softwarematig in het datamodel, de berichtenstructuur en berichtenuitwisseling. Daarnaast wordt het model van een aangifte aangepast van twee lagen naar vier lagen in de DVA, zal de communicatie niet meer middels Edifact maar middels XML gedaan worden en worden er meer functionaliteiten toegevoegd.

Vergunningen voor douanevervoer

Het basisproces van douanevervoer verandert niet. Het begint nog steeds met een Transit Vertrek en eindigt met een Transit Aankomst. De bestaande vergunningen Toegelaten Afzender (TA) en Toegelaten Geadresseerde (TG) blijven geldig en worden niet aangepast.

DVA-aangifte

De datastructuur in DVA wijzigt naar het Europese datamodel volgens de voorschriften binnen de DWU. Bovendien is het verplicht om minstens een 6-cijferige HS-code mee te sturen. Voor huiszendingen komt er een extra niveau, waardoor het mogelijk is om meerdere zendingen op dezelfde transitdocumenten te plaatsen.

Twee nieuwe werkstromen

Binnen het vervoersproces worden twee nieuwe werkstromen geïntroduceerd: het “kantoor van incident” en het “kantoor van uitgang voor vervoer” en binnen de DVA worden de processen “vervoer” en “uitvoer” gekoppeld.

Tijdlijn van de DVA-overgang

In het voorjaar van 2024 geeft de Douane invulinstructies voor aangevers. Half mei 2024 wordt de testomgeving voor softwareleveranciers (BTO) open. Vanaf 1 juli 2024 kunnen bedrijven aansluiten op DVA. Uiterlijk op 1 oktober 2024 moeten alle bedrijven aangesloten zijn op DVA en vanaf 2 december 2024 mogen aangiftes niet meer in NCTS. Houdt hier dus rekening mee!

Binnenkort volgt meer informatie van de Douane voor softwareleveranciers en aangevers. Bij Gateway zijn we al begonnen met het analyseren van de MIG DVA om ons voor te bereiden. Gateway werkt nauw samen met de Douane en de Alliantie Douane Software (ADS) voor de release van het nieuwe douanevervoersysteem.

Wij zullen in ieder geval zorgvuldig deze transitie voorbereiden, samen met onze klanten. Mocht je willen weten hoe wij dit doen, neem dan contact met ons op!

Wellicht vind je dit ook leuk

Waar kunnen wij jou mee helpen?