Vandaag hebben wij onze DECO software kunnen uitleveren aan onze klant. Even de look en feel beleven voordat ze echt aan de slag kunnen gaan, want vanaf 1 juli 2021 is het zover, dan kunnen B2C e-commerce zendingen aangegeven worden via het nieuwe DECO systeem van de Douane.
We hebben de opbouw van het VENUE systeem helemaal losgelaten en hebben onze developers groen licht gegeven, om compleet los te gaan met nieuwe tools en technieken. De afgelopen tijd is wel duidelijk geworden dat volumes alleen maar zullen toenemen en dat de vraag om een stabiel, krachtig en snel systeem, groter is dan ooit te voren.
Onze klant was dan ook zeer content met de snelheid van het verwerken, de communicatie met de douane en het moment waarop het FYCO overzicht binnen kwam.
Waar ze helemaal blij mee waren is het feit dat we een oplossing hebben bedacht voor de Noodprocedure. Het is helaas nog niet helemaal zoals het zou moeten zijn, maar ze kunnen er in ieder geval mee uit de voeten.
Nog steeds geen beslissing over een mogelijke Noodprocedure voor de DECO.
Maar wat als de Douane niet beschikbaar is? Hoe komen die pakjes dan bij de consument?
Dan kan er zomaar een situatie ontstaan, vergelijkbaar als die op 23 juni 2020 in België, waar een Nederlandse ‘urban explorer’ op een parkeerterrein in Luik gestuit was op duizenden pakketjes van AliExpress. De pakjes waren bestemd voor Nederlandse klanten. Maar of die ooit hun bestelling in handen krijgen, is nog maar de vraag…
We hopen dat het niet zover komt en doen ons best om meer helderheid te krijgen.
De Douane zegt eraan te werken….
De Douane had met ons afgesproken dat wij zouden kunnen schaduwdraaien, maar dat blijkt in de praktijk toch niet mogelijk te zijn. Het doel van de pilot was blijkbaar niet bedoelt om te werken naar een te testen systeem, maar om te kijken of er schaduwgedraaid zou kunnen worden. Het traject is dan ook per direct gestopt.
Mede daarom hebben wij, meerdere keren, met klem aan de Douane gevraagd onze klanten de mogelijkheid te bieden, om op een andere manier alsnog schaduw te draaien. Dit wordt nu onderzocht.
Eens en temeer blijkt maar weer dat een dergelijk traject niet zomaar in kannen en kruiken is.
Wordt vervolgd….
Op dinsdag 11 mei hebben we een goed gesprek gehad met Erik te Boome en Lup van de Bunt, de Douane, over de Deco.
Prangende vragen vanuit onze kant: Is er een mogelijkheid om schaduw te draaien? En zal er een noodprocedure geïmplementeerd worden?
Aan een Noodprocedure wordt gewerkt. Die ligt nu ter goedkeuring voor.
Schaduw draaien is een ander verhaal. Onze vraag werd stellig met nee beantwoord. Deze methode van testen is heel belangrijk voor onze klanten. De tijd die zij verliezen, als ze stil komen te staan, halen ze nooit meer in vanwege de grote volumes die ze verwerken.
Toen we de Douane vriendelijk doch dringend verzochten een manier te vinden om toch te kunnen schaduwdraaien, hoorden we dat de Douane momenteel spreekt over een “worst case scenario”.
In dit scenario wordt gedacht om het huidige VENUE systeem te gebruiken als “fall back” systeem. Binnenkort horen we de uitkomst!!
Succesvol berichten verstuurd naar en ontvangen vanuit DECO!!
Wij hebben zojuist meerdere berichten ingestuurd naar de Bedrijven Test Omgeving (BTO) van de Douane. Alle DECO aangiftes hebben wij heel snel verstuurd, waarna ze ook nog eens succesvol verwerkt werden en retour gestuurd door de Douane.
In de komende weken zullen wij ons volledig toeleggen, om ons DECO systeem verder te optimaliseren.
Op 1 juli is het zover. Dan wordt de VENUE vervangen door de DECO.
Wij doen mee aan de Pilot, die door de Douane is opgezet t.b.v. de invoering van de DECO. In totaal zijn er zo’n 7 bedrijven die deelnemen aan deze Pilot, welke wordt geleid door Erik te Boome van de Douane.
Inmiddels is de eerste Pilot-meeting geweest en al lijkt het wellicht makkelijk om tot een goed werkende oplossing te komen, dat is het beslist niet.
Er leven namelijk veel vragen. Bij alle betrokken partijen, maar vooral ook bij onze klanten. Bijvoorbeeld: Is er een big bang (gaan we in 1 keer LIVE) of is er een schaduw periode, waarbij het oude VENUE systeem en het nieuwe DECO systeem parallel gebruikt kunnen worden? En wat als het systeem van de Douane niet functioneert. Is er dan een noodprocedure? Eén van onze klanten verwerkt namelijk meer dan 20 miljoen pakketten per maand en als er een kink in de kabel komt, dan kun je die tijd nooit meer inhalen.
Voor ons als software ontwikkelaar is het natuurlijk belangrijk om te weten op welke wijze er getest kan gaan worden en vanaf wanneer.
Afgelopen vrijdag hebben we met één van onze klanten een intensief gesprek gehad over met name de praktische invulling van de DECO en de nieuwe dataset. Deze week zullen andere VENUE klanten op bezoek komen, om soortgelijke gesprekken te voeren met ons.
Daarnaast zullen wij binnenkort een 1-op-1 gesprek hebben met de Douane over deze onderwerpen en van de uitkomsten houden we jullie natuurlijk op de hoogte!
Blijf deze blog volgen voor meer informatie over de DECO.
Gateway. Your Leading Partner in Customs Software.
© 2024 Gateway