In 2003 werd het New Computerised Transit System (NCTS) geïntroduceerd en verving het papieren proces van douanevervoer. De wereld evolueert voortdurend, en zo ook de douanewetgeving. In 2016 trad het Douanewetboek van de Unie (DWU) in werking, wat aanpassingen in het NCTS vereiste. Op dinsdag 29 oktober wordt NCTS vervangen door DVA. Vanaf die datum kunnen bedrijven alleen nog DVA-vervoersaangiften indienen. Maar welke veranderingen kunnen bedrijven verwachten met de invoering van DVA? In dit artikel leggen we de belangrijkste aanpassingen van DVA uit.
In DVA ondergaat de opzet van de aangifte een verandering. Waar een aangifte voor douanevervoer in NCTS Fase 4 uit twee lagen bestaat (aangifte- en artikelniveau), voegt DVA extra lagen toe op het artikelniveau. Hierdoor wordt de gevraagde informatie gedetailleerder en wordt deze opgesplitst in drie lagen (zending, huiszending en artikel van de huiszending) in aanvulling op de envelop-laag.
In DVA blijven verplichte en optionele velden bestaan. Nieuw is dat elke aangifte voor DVA een zes-cijferige HS-code moet bevatten.
De voorafaangifte wordt nu Europa-breed ingevoerd, wat geen verandering voor je betekent, maar inhoudt dat er binnen het systeem andere berichten worden uitgewisseld. Van het aanbrengbericht bij vertrek (presentation notification) verandert alleen de benaming (IE080 wordt IE170).
De afgifte van het Master Reference Number (MRN) gebeurt eerder (in een ander IE-bericht) dan in andere EU-landen. Nederland is een doorvoerland. Al in NCTS Fase 4 werd MRN vroeg afgegeven.
De aankondiging van controle wordt niet alleen gedaan aan Authorised Economic Operators (AEO), maar aan alle partijen, zowel bij vertrek als bij aankomst. Dit wordt alleen toegepast in Nederland.
Na aankomst van de goederen op het kantoor van bestemming wordt de aangever geïnformeerd dat het douanevervoer is beëindigd door het ontvangen van een kopie van de IE006.
Als er tijdens het transport bijvoorbeeld een verzegeling wordt verbroken of als een lading moet worden overgeladen, meld je dit incident bij het dichtstbijzijnde douanekantoor, het 'kantoor van incident'. Dit kan een ander kantoor zijn dan het 'kantoor van bestemming'.
Nieuw is dat de Douane incidenten registreert in het digitale systeem. Als aangever (de houder van de regeling) krijg je het nieuwe bericht 'Doorgezonden kennisgeving incident' (IE182). Dit is nieuw omdat de kantoorrol 'kantoor van incident' is toegevoegd aan het aangiftesysteem.
Een geplande overlading van een container (bijvoorbeeld van vrachtwagen naar binnenvaartschip) valt niet onder incidenten maar onder het reguliere proces. Het vermelden van het kenteken van het andere vaar- of voertuig naast het containernummer is in DVA niet meer verplicht.
Na de uitvoeraangifte doet je een aangifte vervoer. De uitvoer wordt bevestigd en het transit start of vervolgt onder de regeling douanevervoer. Op de achtergrond worden de berichten uitgewisseld met het Automated Export System (AES) om te controleren of beide aangiftes identiek zijn. Daarom is het belangrijk dat je de gegevens zorgvuldig invult in de aangifte douanevervoer.
Door deze koppeling met AES ontstaat nog een nieuwe kantoorrol: 'kantoor van uitgang bij vervoer'. Dit is eigenlijk een 'fictief' kantoor van uitgang. Het is een benaming om deze (automatische) handeling in het aangifteproces te identificeren.
Als de aangifte is gekoppeld met AES en er worden wijzigingen aangebracht, ontvang je het bericht 'Melding van wijziging in aangifte' (IE022).
Indien een aangifte wordt afgekeurd op het vertrekkende kantoor vanwege een functionele fout (niet technisch), ontvang je een afkeuringsbericht (IE056, voorheen IE016).
Als een aangifte wordt afgewezen op het kantoor van bestemming vanwege een functionele fout, ontvang je het bericht 'Afwijzing door kantoor van bestemming' (IE057, voorheen IE008 of IE058).
Indien de Douane de zending op het vertrekkende kantoor wenst te controleren, ontvang je het bericht 'Melding van controle' (IE060), wat ongewijzigd blijft.
Als de Douane de zending op het kantoor van bestemming wenst te controleren, ontvang je het bericht 'Melding van controle door kantoor van bestemming-TG' (IE061). Dit bericht is nieuw en is alleen van toepassing op Toegelaten Geadresseerden.
Het printen van TAD (begeleidingsdocument douanevervoer, in Engels “Transit Accompanying Document”) is niet meer verplicht, wel is de lay-out aangepast aan het nieuwe systeem.
De afkorting van MRN in DVA staat nu voor Master Reference Number en niet meer voor Movement Reference Number.
📅 Wil je meer weten over de implementatieplanning van DVA en de overgangsdeadline? Lees dan dit artikel: Het einde van een tijdperk. NCTS wordt DVA
Als je meer wilt weten over de veranderingen en de implementatie van DVA, neem dan contact met ons op.
© 2024 Gateway